Zee, pancake rocks en stevige track, een prachtige dag aan de West Coast

19 februari 2016 - Carters Beach, Nieuw-Zeeland

De pancake rocks; prachtigLijkt een anzichtkaart maar was echt zo mooi; de kustwegDe Fox River track was een hele klimOp dit moment zitten we in Westport. We hebben gisteren een prachtige dag gehad en heel veel mooie dingen gezien en gedaan. En ook geweldige foto's maar die komen dus nog als ons laptopje weer wil meewerken.

Toch een korte impressie alvast, ook voor onze eigen herinnering. Gisterenmorgen vertrokken we met wat regenachtig weer uit Greymouth, waar we een gezellige avond hebben gehad en inderdaad, via een omweg, langs de havens 's avonds, toch onze camping nog konden vinden. Na vertrek zijn we eerst naar de overkant van de Grey River gereden, van waar we een stuk hebben gewandeld naar de punt van de pier. Daar mondt de rivier uit in de zee en is het mooi om te zien hoe de rivier en de zee qua stroming elkaar "tegenkomen", zeker met de harde wind die er op dat moment stond. Geweldige golven die sloegen tegen de pier en de rotsen. Helaas geen dolfijnen gezien die daar normaal gesproken wel schijnen te zijn. Na die wandeling op weg noordwaarts. Toen kwamen we bij Punakaiki, de beroemde pancake rocks. Echt fantastisch; je loopt zo'n 20 minuten langs de kust en ziet de fantastisch gevormde pancake rotsen, die door de tijd heen zo langzamerhand in de vorm van (inderdaad) op elkaar gelegde pannekoeken lijken. Prachtige doorzichten en windgaten in de rotsen. Daarna gepicknickt aan een rivier vlakbij en toen weer verder noordwaarts. Het weer wordt steeds beter en we reden op een prachtige weg met allemaal bochten direct langs de kust. Het ene uitzicht was nog mooier dan het andere. We genoten, vandaar jammer dat we de foto's nog niet kunnen zien en plaatsen. En toen kwamen we in de buurt van de Fox River en we besloten spontaan om een wandel-track te maken. Hij stond aangegeven als wandeling van 1,15 uur naar de Fox Caves en dat leek ons leuk om te doen. Omgekleed en goede schoenen aan en op weg! Dat was een hartstikke leuke en uitdagende, ook lastige, wandeling. Het was enerzijds behoorlijk nat en glad, omdat het zoveel geregend had in de voorlaatste dagen. En we moesten veel klimmen en dalen, over rivieren, waar geen brug was, maar springen over rotsen en over gladde steenplateaus. Alle wandelingen worden hier heel goed aangegeven en we liepen meestal alleen (soms kom je iemand tegen) door het regenwoud, langs de rivierbedding en opwaarts de berg. Het was zoals gezegd een flinke tippel en de tijd voor de track klopte wel, alleen bleek dit voor een enkele reis te zijn! Dus eenmaal ter plaatse aangekomen, na 1,15 uur, kwamen we bij een prachtige grot hoog in de bergen waar je gewoon in kon lopen (wel met lamp). En goed moest kijken naar de stalagtieten en -mieten, want Ingrid liep nog tegen een "tiet" aan met haar hoofd. Daarna even wat gedronken en weer terug klauteren, wat bijna nog moeilijker was wat de stenen waren superglad en naar beneden is dat lastig. Om zes uur waren we weer bij onze camper en besloten we nog 3/4 te rijden naar Westport. Daar staan we nu op een mooie camping, vlakbij zee en we hebben gisterenavond heerlijk gegeten. We werden zelfs door de mevrouw van de camping naar het restaurant gebracht omdat een van onze huurfietsen een lekke band had. Nu gaan we lekker op de fiets hier e.e.a. ontdekken en uitrusten van al onze belevenissen.