Wijn proeven in Sonoma en Napa

24 april 2016 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vandaag hadden we afgesproken om met zijn vijven, wij vieren en Noor, Linda's vriendin en kamergenoot, wijn te gaan proeven in de bekende wijngebieden boven San Francisco. Het beloofde een mooie dag te worden, dus om 10.00 uur waren we vanuit het motel (nadat we alle spullen weer ingepakt hadden) vertrokken naar Linda en Noor. Vervolgens met de auto over de Golden Gate Brug gereden naar het Noorden. We kwamen eerst bij een wijngaard waar je voor 15 euro een aantal wijntjes mocht proeven, maar daar vonden we het niet zo leuk. Je moest aan de balie wijn proeven en wij wilden gewoon lekker buiten in het zonnetje zitten. Het schijnt dat je normaal gesproken vooraf moet reserveren als je wijn wilt proeven en het kost ook het nodige. Maar wij waren op de bonnefooi gegaan en kwamen terecht bij de Cline wijngaard en daar was het erg leuk. We mochten zelfs gratis wijn proeven en kregen ook een leuke rondleiding over het landgoed, waar zelfs ook nog een museum was en ook veel historie (er was ook een vroegere katholieke missiepost). We hebben daar lekker in het zonnetje gezeten, vele witte wijntjes geproefd, genoten van de zon, het landgoed en ook lekker nog gepicknickt met onze zelf meegenomen spulletjes. Dat is daar heel normaal; je ziet hele gezelschappen met elkaar aan grote tafels zitten eten. Wij dus ook met onze boterhammetjes, tomaatjes, avocado, sla, tonijn, kipfilet en natuurlijk met de wijnproeverij erbij. Alleen Edward, onze chauffeur vandaag en toch geen wijnliefhebber, zat aan het water. Er was ook geen bier en hij zou rijden, heel fijn!

Met zijn vijven bij de wijnboerderijHet eerste glaasje smaakt gelijk goedLinda en Noor ook aan het eerste glaasjeDe dames, Noor, Marit, Ingrid en Linda tussen de wijnstronken

Je kon daar je eigen lunch etenIngrid met haar dochtersLinda aan de wijn en Edward aan het water

We hebben ons bij deze wijngaard prima vermaakt. Deze lag in de wijnstreek Sonoma. Daarna besloten we toch ook nog in Napa te gaan kijken, de meest beroemde wijnstreek in de regio. Bij de plaatselijke VVV wat informatie gekregen en bij wijnhuis Andretti (schijnbaar kleinzoon van Mario Andretti, de formule 1 coureur) nogmaals wijn geproefd.

Wijnproeverij bij een andere wijngaardEn weer wijn proeven en tussendoor kaartenMooi uitzichtMooi uitzicht 2

Dit maal een arrangement (waarvoor je overigens wel moest betalen) van 5 wijntjes, 2 witte en 3 rode. Daar hebben we ook nog gezellig zitten kaarten (31-en). Vervolgens nog een half uur noordelijker gereden naar de wijnkasteel wat de dames graag wilden zien, maar waar we geen wijn hebben geproefd.

Wijnkasteel bekijken

En toen weer 1,5 uur terug richting San Francisco. Noor en Linda wilden graag bij een Mac and Cheese restaurant eten in Oakland, buiten San Francisco, maar op de weg terug. Daar serveren ze alleen allerlei soorten macaroni met kaas. En stond een hele rij buiten, maar wij konden binnen wachten bij de bar. Na zo'n 20 minuten waren we aan de beurt.

Linda voor de ingang van het kasteelMac and cheese eten 's avonds

Na dit overvloedige maal zijn we terug gereden naar het huis van Linda en Noor. Daar hebben we de koffers gewisseld, aangezien de oude koffer van Linda bijna uit elkaar valt en het hopelijk nog één overtocht haalt (naar huis) en zij dus een goede koffer heeft voor haar verdere reizen voordat ze weer huiswaarts gaat. Wij hebben afscheid genomen van Noor en Linda en zijn naar San Mateo gereden, waar we nu de laatste twee nachten verblijven. Morgen alle spullen uitzoeken en goed inpakken, ons klaarmaken voor de reis terug en inchecken voor de vlucht. Misschien zien we Linda morgen nog, maar zij moet ook naar haar school, dus we hebben wel alvast goed afscheid genomen. Gek idee dat onze reis er nu bijna op zit...