Verder langs de Westcoast

18 februari 2016 - Greymouth, Nieuw-Zeeland

Vandaag toch maar vertrokken uit Franz Jozef. Het bleef maar regenen en regenen. Dat gaf wel prachtige wilde kolkende rivieren, van al het water wat van de bergen kwam, maar om te wandelen waren we het na een paar keer kletsnat worden toch wel zat.
Na eerst toch de gletsjer Franz Jozef te hebben bekeken, zijn we richting Greymouth gereden, zo’n 200 km noordelijker. Onderweg veel regen en wind, maar prachtige zeegezichten en kolkende rivieren. Onderweg gestopt bij Ross, wat vroeger een goud delvers plaatsje was. Het museumpje bestond uit een paar authentieke huisjes en een rondwandeling met allerlei spullen die vroeger dienst deden voor de gouddelvers, zoals een waterrad, een pijpleiding, een karretje op een rail de grot (of mijn) in, etc. Erg leuk om te zien hoe de mensen vroeger hebben gewerkt en geleefd.
Vervolgens zijn we richting Hotikita gereden. Dat beloofde veel in de folders, maar behalve de prachtige zee was het niet zo’n aantrekkelijk plaatsje. Dus maar weer verder, nu naar Greymouth.
Daar hebben we een “camping” gevonden, die in de commentaren als vrij simpel stond aangegeven, maar wel vlak bij het plaatsje zelf. Dat simpel klopt echt wel. Het is een soort parkeerterrein achter een  benzinepomp. En nog wel met de goedkoopste diesel die we sinds tijden zijn tegengekomen. Helaas hadden we in Hotikita de camper volgetankt.
Er is wel stroom, een douche en een WC en een paar uur vrij internet. Voor een nacht zal dit wel gaan hopen we. Straks gaan we een brouwerij van binnen bekijken (en proeven) en daarna het plaatsje Greymouth in. Dat is de grootste plaats aan de westkust van het Zuidereiland, met 10.000 inwoners. Hopelijk vinden we de “camping” terug vanavond.

Een bijzonder meerWilde zee bij HokitikaIn Ross, waar vroeger goud gedolven werd

1. Ellie en Rob de Jong:
    18 februari 2016
    Wat een prachtige foto's. Het is wel een schitterende reis die jullie maken. Gaan jullie ook nog de oostkust verkennen? Het schijnt daar veel droger te zijn. We zijn benieuwd.