Van vismarkt, via Toyota naar boottocht: weer een ander Tokyo

2 februari 2016 - Tokyo, Japan

DSC06670DSC06680dit DSC06725vanmorgen zijn we vroeg vertrokken om op tijd bij de vismarkt te zijn. DSC06752DSC06601 Er is hier een enorm grote vismarkt waar rond 5.00 uur 's ochtends de tonijn wordt geveild. Wij waren er rond 7.30 uur (ook al vroeg) en hebben veel bedrijvigheid daar gezien. Enorme vissen die werden schoongemaakt, veel karretjes die van alle kanten langs ons heen reden, het schoonspuiten van alle kanten van de tafels en grond en het hard gepraat van (meestal) vrolijke, maar vooral hardwerkende Japanners. We hebben een filmpje waarin een grote tonijn wordt doorgezaagd op deze site gezet. Na de vismarkt, toen het rond half 11 was en we nog helemaal geen honger hadden, vonden we toch dat we echte verse sushi moesten proeven. Nou, Marit je zal trots op ons zijn, want we hebben in een echt sushi restaurant rauwe vis gegeten mét stokje (wat voor mij, Ingrid, toch nog een hele kunst was). De sushi werd direct aan de balie, waaraan wij zaten, vers gemaakt, dus we konden alles goed bekijken. Ook hiervan een filmpje. Toen door gegaan naar de pier waar we een boottocht wilden doen. Onderweg kwamen we een prachtig park tegen met bonsai-bomen, een prachtig plekje midden tussen de hoge kantoorpanden. Daar zaten een aantal zakenmensen lekker te lunchen  bij te komen. Zou ook wel wat voor ons zijn, zo'n plekje vlakbij Windesheim of Delta Lloyd, collega's!! Daarna de boot genomen en we kwamen bij een soort van schiereiland met een enorme shoppingmall, waar een grote robot stond. Daar vandaan kwamen we bij het Toyota museum, wat vrij toegankelijk was en waar je behalve naar oude en hele nieuwe modellen ook allerlei interactieve dingen kon doen, zoals bijv. in een stoel plaatsnemen en zelf een race rijden. Een soort promotie van Tolyota dus. Daarna zijn we met een andere, meer futuristische boot, naar het Noorden van Tokyo gevaren onder vele bruggen door. Vervolgens met de metro weer naar ons hotel. Paar opvallende zaken: de werkende Japanners komen per metro en lopen in colonne naar hun werk, vrijwel allemaal zwart gekleed en de meeste met mondkapjes. In de metro liggen er veel te slapen tussendoor. Binnen Tokyo heb je veel verschillende wijken: jong en vrolijk, zakelijk en zwart, doch netjes gekleed en de arbeiders, zoals bijv. de vismarkt met haarbanden om. Kleine steegjes met veel restaurantjes. Lekker en niet scherp eten. Vers en goed. Vriendelijke mensen, maar veel op zichzelf gericht en niet vaak uit zichzelf hulp aanbiedend (hoewel vandaag wel twee keer). We hadden vandaag prachtig, zonnig weer, dus dat was mazzel. Morgenochtend tassen weer inpakken, nog naar een wijk met een mega druk kruispunt (schijnt leuk te zijn) en dan met de bus naar het vliegveld om naar Nieuw Zeeland af te reizen.

1. Henderikus Cazemier:
    2 februari 2016
    Klinkt super; mis alleen de gehaktbal in pindasaus!
    En die Toyota uit Europa lijkt erg op onze 2CV, haha.
  2. Marit:
    2 februari 2016
    Ah wat een leuk verhaal! Ik ben hartstikke trots op jullie, echte sushi !! HAHA heel goed!
    Jullie maken nu al leuke dingen mee, dit beloofd een geweldige reis te worden volgens mij!
  3. Lex Bergers:
    3 februari 2016
    Weer erg leuk verhaal en mooie foto's! Ik zie dat jullie je taal ook al hebben aangepast aan het Japans: foto's van Tolyo. Ik maar denken dat ze de "r" niet kunnen uitspreken, het is dus de "k".
  4. Ellie en Rob de Jong:
    3 februari 2016
    Mooie verhalen en prachtige foto's, prima wij genieten ervan.
    Nu op naar Nieuw Zeeland. Wij zijn benieuwd. Goede reis.