Universiteit van Linda en Fietstocht over de Golden Gate Bridge

12 april 2016 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Gisteren was een dag dat we weinig te vertellen hadden, maar vandaag des te meer. Vanmorgen is Ingrid al vroeg op gestaan (zelfs voordat er hier ontbijt was) en is ze op weg gegaan naar de Universiteit van Linda waar ze een gesprek zou hebben met een docent. Ze had daar met Linda afgesproken. Marit en Edward hebben eerst lekker ontbeten en zijn daarna ook naar de Universiteit vertrokken.
Volgens Ingrid heeft ze een heel leuk gesprek gehad dat haar meer inzicht heeft gegeven hoe hier les wordt gegeven en hoe de lessen opgebouwd zijn.
Linda moest Nederland promoten voor de studenten van de Universiteit. Ze had daarvoor een tafeltje, naast vertegenwoordigers van andere niet Amerikaanse landen. Het was bedoeld om Amerikaanse studenten warm te maken voor een periode studeren in een ander land. Leuk initiatief, waarbij Linda stroopwafels gebruikte om de Amerikanen warm te maken voor een periode studeren in Nederland.

Linda moest Nederland promoten bij Studying Abroad. Marit helpt 1 handjeLinda bij de stand van Nederland, daarachter vertegenwoorders van andere landen

Daarna had ze college, dus zijn Ingrid, Marit en Edward met de bus teruggegaan naar het Motel. Onderweg hebben we even gestopt aan de voet van de Golden Gate Bridge, waar de bus stopte. Dat is niet zo ver van ons motel vandaan. Daar hebben we wat informatie opgevraagd over de fietstocht die de dames Linda en Marit voor ons hadden bedacht als kado voor onze trouwdag.
Vervolgens zijn we naar het Motel vertrokken, maar een halte voor die tijd uitgestapt. Ons Motel ligt namelijk aan het Precidio Park, waar ook van alles te doen is. Zo bevindt zich daar ook het kantoor van Lucasfilm. Lucasfilm is in 1971 opgericht door George Lucas en die is de bedenker van Star Wars. In dat gebouw staan verschillende figuren die gebruikt zijn in de film, zoals bijvoorbeeld Darth Vader. Meer namen weet ik niet. Maar het was erg leuk om te zien en vlakbij.

In het bos Presidio, waar Lucasfilm zitMarit met Darth Vader van Starwars

Voor 's middags hadden we met Linda afgesproken op de Fishermans Warf, een toeristisch gedeelte van San Francisco bij de haven. Daar konden we de fietsen huren voor de fietstocht en daar begon de route over de Golden Gate Bridge. Het eerste deel naar de brug toe hadden we harde tegenwind en moesten we ook nog vrij veel en steil omhoog, maar we hebben het gehaald. De brug over stond er bijna nog een hardere wind, maar dit keer van de zijkant. Een prachtige tocht overigens en een mooie gelegenheid om weer wat aan onze conditie te werken. Eigenlijk is het helemaal niet zo'n bijzondere brug, maar hij is wel wereldberoemd.

Verrassing van de dametjes, een middagje fietsenNou lachen ze nog, maar we moesten nog omhoogHet waaide hard op de brugGek doen, (hebben ze van Ingrid)

Over de brug gingen we naar het plaatsje Sausolito, maar voordat we daar aankwamen hadden Linda en Marit een picknicktafel gevonden om even te pauzeren. Ze hadden namelijk een fles champagne meegenomen om onze 25 jarige trouwdag extra luister aan te zetten. Het was al zo raar dat Marit de hele tijd een paar (4) bekertjes meesjouwde. Heel attent en het smaakte ook nog, zelfs voor een niet wijndrinker. We hebben daar nog een kolibrie gezien, maar het is niet goed gelukt om die op de foto te krijgen. Enerzijds omdat het een heel klein vogeltje is en anderzijds omdat die verschrikkelijk snel is. Maar wel heel bijzonder om die in het wild te zien.
In Sausolito hebben we in een restaurantje aan het water nog wat gegeten en gedronken. Daar hebben we een pelikaan gezien, vlakbij in het water. Dat hadden we ook nog niet eerder meegemaakt, zo in het wild.

Picknicken met champagne van de dametjes voor onze trouwdagLachebekjes

Daarna was het tijd om de ferry te pakken en met de boot terug te gaan naar San Francisco. Op de boot raakten we in gesprek met een van de medewerkers van de ferry. Hij vertelde dat hij meerdere keren in Nederland was geweest en dat hij gedurende 40 jaar muzikant was geweest, waaronder ook een tijd in het orkest van Miles Davis. Heel bijzonder.
Vervolgens zijn we vanaf pier 1 teruggefietst naar de fiets verhuur. Onderweg zijn we gestopt bij pier 39, waarvan Linda wist dat daar Californische zeeleeuwen waren. Nou, dat klopte !! Op een aantal pontons lagen veel zeeleeuwen tegen elkaar aan gekropen, terwijl er ook nog diverse zeeleeuwen in het water zwommen. De pontons lagen in een haventje. Bij het zoeken van wat achtergrondinformatie kwam ik er achter dat het zeeleeuwen zijn. Dus straks maar even overal het woord zeehonden veranderen in zeeleeuwen.
Sinds september 1989 bevinden zij zich bij Pier 39. Daarvoor lagen ze vooral te rusten op een rots buiten de baai van San Francisco. Zeeleeuwen zijn op diverse rotsen langs de Californische kust regelmatig te zien, maar nergens zo dichtbij en gemakkelijk als bij Pier 39. En dat klopte, het was een prachtig gezicht om dat te zien en ze lagen echt heel dichtbij. We hebben er leuke filmpjes kunnen maken.

Bij Pier 39 liggen zeeleeuwen, een heleboelLekker ravottende zeeleeuwtjes

Nadat we de fietsen hebben ingeleverd zijn we de werf overgelopen op zoek naar een goed gelegenheid om (vis) te eten. Die hebben we gevonden in het midden van Fisherman's Warf. Het eten was wel lekker, maar niet bijzonder. Maar goed al met al hebben we, mede dankzij de leuke verrassingen van Linda en Marit, een erg leuke dag gehad en liggen Ingrid en Marit nu al een tijdje in diepe rust achter me in de Motelkamer.