Twee dagen op de boerderij

14 februari 2016 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Boer Edward op de trekkerBoer Edward aan het melkenLunchen bij de boerderij

Vandaag en gisteren zou Edward op de boerderij gaan meehelpen, nadat hij al tussendoor deze week af en toe had meegeholpen. Gisteren eerst nog even lekker ontbeten met Wilfried en toen naar de boerderij. Hans en Wilfried wonen namelijk in een huisje in het centrum van Te Anau omdat de boerderij die ze huurden en die dichtbij hun land stond, was verkocht. Ze moeten dus elke dag zo'n 20 km. rijden naar de boerderij. Niet echt ideaal voor ze, maar wel een fijn huisje met een lekkere tuin erom heen en gezellig dichtbij de winkels en terrasjes. Na het ontbijt zijn we naar de boerderij gereden. Edward heeft eerst geoefend met het rijden met de vrachtwagen. Vervolgens heeft hij Hans geholpen met allerlei klusjes op het land, tot het tijd was om de koeien te melken. De koeien worden momenteel twee keer per dag gemolken: om een uur om 5 's ochtends, maar dan moet je dus al om half 4 naar de boerderij om vervolgens met een quad en/of motor de koeien ergens op een perceel van het land te halen. Vervolgens moeten de koeien de hele weg (afhankelijk van op welk perceel ze staan) naar de boerderij lopen om gemolken te worden. Hans heeft 540 koeien en zijn land is 225 ha groot, verdeeld over 41 percelen. De koeien worden steeds naar een ander perceel gebracht zodat ze daar weer vers gras hebben om te eten. Zodra ze gemolken zijn lopen ze zelf naar het perceel dat ze kunnen vinden doordat elektrisch draad dan gespannen staat en op één bepaald perceel open staat. Om twee uur hebben Wil en ik (ik achterop) met de quad de koeien opgehaald en vervolgens heeft Edward met Wilfried en Pete (iemand die daar werkt) de koeien gemolken (zie de filmpjes en foto's). Dat melken duurt zo'n twee uur en vervolgens moet de hele stal en het gedeelte van beton waar de koeien staan te wachten helemaal worden schoon gesproeid met water. Daarna zijn we naar huis gegaan en hebben we gezellig in de tuin met elkaar zitten eten.

Voorbereiden van de schaftKoffie met wagenpark op achtergrond

Vanmorgen, 14 februari, is Edward om half 4 's ochtends met Hans meegegaan om de koeien te melken. Hij reed in het pikkedonker op de quad, maar wist niet waar het licht zat. Dus Hans moest erg lachen om Edward die in het donker zijn weg probeerde te vinden door het weiland naar de koeien. Toen het licht van de quad eenmaal aanging werd het wel een stuk makkelijker. Vervolgens twee uur melken en daarna schoon maken. Daarna zijn ze naar huis gekomen om te ontbijten en vervolgens waren we om 11 uur hier alle vier. Ik heb geskypd met Marit en nu de reisblog ingevuld. Tussendoor nog even buiten gelezen. Het is vandaag weer mooi weer alleen waait het nu harder. Als je achterop de quad zit of iemand langs je rijdt, dan zit je compleet bedolven met stof. Altijd nog beter dan koeienvlaaien. Die kan je namelijk over je heen krijgen als je staat te melken. Vanavond eten we weer gezellig bij Hans en Wilfried en morgen gaan we na het ontbijt weer samen met de camper op pad. Ontdekken hoe het er meer noordelijk en westelijk uitziet op het Zuidereiland!

Bedankt allen voor jullie interesse en leuke berichtjes. Hopelijk kunnen we de komende dagen regelmatig wat van ons laten horen. We proberen de  werkend te krijgen morgen d.m.v.v. het kopen van een ander sim-kaartje. We hebben nu een app gedownload met een offline map waarop we naast de campings ook de free campings kunnen vinden. We gaan in ieder geval weer verder op avontuur. Wordt vervolgd.

1. Nienke:
    14 februari 2016
    Edward helemaal in zijn element, zie ik!
  2. Jose:
    14 februari 2016
    Pas twee weken onderweg en jullie hebben al voor twee maanden avonturen beleefd. Heel fijn om mee te mogen lezen!
  3. Jan Kruithof:
    14 februari 2016
    Ik begrijp dat er flink hard gewerkt moet worden. Ik denk dat er flink war spierballen bij zullen komen.
    Ik hoop dat jullie weinig last hebben gehad van de aardbeving!
  4. Dorothe Van Der Linde:
    14 februari 2016
    We zien jullie heerlijk genieten wat n mooi aanblik
  5. Ellie en Rob de Jong:
    14 februari 2016
    Ziet er goed uit op de boederij, weet je hoe de koeien allemaal heten, ze hebben toch wel een naam. Straks weer op stap met de camper, we zijn benieuwd naar jullie belevenissen.
  6. Carla:
    14 februari 2016
    Mooie belevenissen en zo fijn om ook samen met de familie te genieten. Nog heel veel plezier, dat gaat lukken.........
  7. Mineke:
    14 februari 2016
    Wat ziet dat er heerlijk uit allemaal: prachtige omgeving, lekker bezig, en ook nog mooi weer (hier veel natte sneeuw!) Moet ook maar eens zo'n reisje gaan plannen ;-)