Van Takaka tot Havelock: bijzondere ontmoetingen én mosselen!

27 februari 2016 - Havelock, Nieuw-Zeeland

Vandaag was een hele aparte dag, die eigenlijk in het teken stond van bijzondere gesprekken met verschillende mensen en leuke ontmoetingen. Wij vertrokken vanmorgen vanuit de camping en besloten nog een, met name "organic" marktje te bezoeken. Dat was heel leuk. Ingrid had een leuk gesprekje met een vrouw die een soort Kefir maakte en kocht daar ook een fles van.

Een leuk gesprek 1Een leuk gesprek 2

Daarna kwamen we bij een kraampje met zelfgemaakte sieraden; bleek de vrouw uit Nederland te komen. We hadden een leuk gesprek over hun manier van leven; zij wonen aan het strand, hebben een paar paarden, leven zoveel mogelijk van de groente en fruit van het land en van wat zelfgemaakte sieraden en léven. Mooi om zo'n gesprek te hebben over keuzes in het leven en wat je nodig hebt om gelukkig te zijn enzo. We hebben al meer van dit soort gesprekken gevoerd met Nieuw Zeelanders (of Nederlands die naar NZ zijn geëmigreerd) en opvallend is dat ze vooral kiezen voor weinig luxe en flexibiliteit qua werken om zoveel mogelijk te kunnen genieten van het leven en minder te "moeten". Daarna weer door de kringelweg vanuit Takaka naar Nelson gereden, gepicknickt bij de zee en weer schelpen gezocht. Bijzonder dat op verschillende stranden ook verschillende vormen van schelpen of schelphoorntjes te vinden zijn! Daarna via Nelson weer door de bergen richting Marlbourough Sounds gereden, waar we een camping hebben gevonden bij Havelock. Ook weer grappig; toen Ingrid iets zei tegen de buren, een ouder echtpaar, dachten ze te zijn uitgenodigd en stonden in een keer bij ons met hun stoelen en drankje, We hadden ook met hun een leuk gesprek.

Gezellig met de buurtjes

NZ-landers die in Dunedin wonen en op vakantie zijn met hun caravan, gepensioneerd. Een lief echtpaar. Daarna bij de haven gekeken want dit is het plaatsje wat bekend staat om de mosselvangst. We hebben dan ook een mosselgerecht voor twee personen gegeten bij de Mosselpot, beroemd van Lonely Planet (schijnbaar) waar we mosselen op alle mogelijke manieren klaargemaakt hebben kunnen eten. Heerlijk. Hele grote mosselen overigens.

Mosselen eten is een must in Havelock

Daarna nog even het plaatselijke hotel bezocht waar een country-avond was met live muziek. Zeer vals en met behoorlijk aangeschoten publiek. Een  groot gedeelte van de 500 inwoners van Havelock was aanwezig. We werden door ene Anita, die behoorlijk tipsy was, gevraagd om op de foto te gaan en mee te dansen. Daarna begon ze met een even aangeschoten vriendin een heel gesprek met ons. We hebben gelachen.

Nieuwe vriendinnen

De foto's spreken voor zich.  Kortom; een dag van bijzondere ontmoetingen en lekkere mosselen.

1. Ellie en Rob de Jong:
    27 februari 2016
    Hoi Ingrid en Edward,
    Zo dat zijn pas mosselen, dat is nog wel even iets anders dan dat kleine grut wat wij wij hier hebben.
    Heel leuk al die ontmoetingen, zo hoor je nog eens wat. We kunnen ons goed voorstellen dat nederlanders daar gaan wonen, weg van alle gejaag en drukte in Nederland.
    Genieten jullie er maar lekker van.
    Hartelijke groet.