Storm vandaag én Monument Valley!

28 maart 2016 - Kayenta, Arizona, Verenigde Staten

Samen blij bij Monument Valley

We hebben vanmorgen, na het ontbijt, eerst de kaart en het internet eens even goed bekeken om onze verdere route te bepalen. Wat doen we wel en wat doen we niet. Onze ervaring tot nu toe is dat er zoveel te bekijken is, ook veel wat je van tevoren niet weet, maar wat je hoort bij de VVV's, dat we wat ruimte willen houden in ons programma en nu moeten bepalen wat onze route de komende twee weken wordt tot we bij San Francisco zijn en onze dametjes zien. We besloten na wat wikken en wegen om vandaag te gaan rijden naar Monument Valley. Ingrid had daar mooie foto's van gezien en het past redelijk goed in onze route. Daarbij kwam dat Antelope Canyon, wat je alleen met een gids kunt bekijken, al helemaal vol bleek te zijn. We kwamen pas rond 14.00 uur aan in het plaatsje Kayenta, zo'n half uur rijden van Monument Valley. We zagen een Inn, the Wetherill Inn en vroegen of er plek was. Ze hadden nog twee kamers en nadat we de kamer hadden gezien, besloten we hier vannacht te blijven. Een hele mooie, luxe kamer, met kingsize bed en zelfs een inpandig, verwarmd zwembad. En, als het goed is, morgen een wat lekkerder ontbijt. We hebben eerst hier in het plaatsje wat gedronken. Edward wilde wel een biertje, maar dat bleken ze niet te verkopen. Niet omdat het een café was, wat we eerst dachten, maar omdat we in het land van de Navajo indianen zijn en het blijkt dat het drinken van alcohol hier verboden is! Dus geen foto van Edward met een biertje (mama, haha)!  De koffie en de thee, met opnieuw een extra kop ieder (gratis refill) was 3,50 dollar. Geen geld dus. Overigens las ik net op nu.nl (bij jullie op 29 maart (bij ons is het nog 28 maart) dat de  Amerikaanse regering  de Navajo-indianen 554 miljoen dollar schadevergoeding gaat betalen voor het jarenlang ge- of misbruiken van de natuurlijk hulpbronnen van het land. http://www.nu.nl/buitenland/3887505/vs-betaalt-navajo-indianen-grootste-schikking-ooit.html

De Navajo-indianen hebben echt een enorm gebied hier in Amerika (70.000 m2). Interessant, dus ook dit grote gebied nergens alcohol!  Het is zelfs illegaal.

Monument valley 1

Het weer is vandaag onstuimig. Hele harde wind en terwijl wij rond 16.00 uur naar Monument Valley reden, waar heel veel rood zacht ligt, stormde het om ons heen. Hele plukken struiken vlogen om de auto. En als je uit de auto stapte om foto's of filmpjes te maken, werd je zo ongeveer gezandstraald. We kwamen wel vrij laat aan (zeker gelet op het feit dat ze hier de klok een uur vooruit hebben (sommige staten doen dus aan zomertijd en andere staten niet: hier heet dat "Daylicht Saving Time"), maar we konden er nog in. En nadat we de boel wat hadden verkend bleek dat je op een 17 mile lange, onverharde weg door het park kon rijden. Dat hebben we gedaan en wellicht omdat het al wat later was, waren we er grotendeels alleen. Erg bijzonder. We zagen de mooiste creaties van de natuur. De foto's spreken voor zich.

Monument valley 8Monument valley 2

Ik begreep dat deze natuur vaak het decor is geweest van westerns en daar konden wij ons, nadat we er doorheen reden, veel bij voorstellen. Prachtige kleuren, mooie rotsformaties en erg indrukwekkend. Zeker toen, terwijl wij er rondreden, de lucht open trok en we mooie luchten kregen en de zon zich af en toe liet zien. We hebben genoten. Aan het eind van de lange tocht, die we met onze gewone Dodge deden (!), wat prima ging overigens, kwamen we weer bij de entree waar allemaal mensen met camera's stonden te wachten. Het bleek dat het slechts 2x per jaar voorkomt dat de zon bij ondergaan precies een schaduw geeft waardoor de ene rotsformatie de andere overschaduwt. Maar helaas was de zon, op het moment dat hij zou ondergaan, net achter een wolk en dropen alle fotografen weer af.

Sfeerbeeld van Monument valleyMooie effecten door de zon

Wij hadden gelukkig al prachtige foto's gemaakt en reden in het donker terug naar het plaatsje. Daar hebben we voor 30 dollar gegeten, was prima en geen geld. En nu zitten wij in onze lekkere hotelkamer. Wij zagen dat er al vele mensen langskwamen die weer door moesten, omdat het vol zit. Dus we hebben het gelukkig handig aangepakt vandaag. En morgen kunnen we in plaats van 7 tot 9, tussen 7 en 10 ontbijten. Zowaar wat later uit bed en rustiger aan doen.

Monument valley 10, genoemd naar een beroemd opperhoofdDe paarden liepen gewoon door het gebied

1. Nienke:
    29 maart 2016
    Prachtig gebied! Toevallig dat die storm tegelijk met de storm hier was. Of waaide het nu juist naar jullie toe ?
  2. Wilfried:
    29 maart 2016