Sequoia National Parc en Kings Canyon

17 april 2016 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Vandaag besloten we niet naar het drukke Yosemite te gaan, maar naar Sequoia Parc en Kings Canyon. Dit was ruim 2,5 uur rijden, maar zeker de moeite waard. De weg er naartoe was prachtig. Schitterende natuur. En we hadden weer mooi weer, wat een geluk! Eenmaal aangekomen zijn we eerst naar Kings Canyon gegaan, daar konden we maar voor een gedeelte in, omdat de weg naar de Canyon afgesloten was. Er ligt daar namelijk overal nog sneeuw en in de winter is die pas dicht. Nu dus ook nog, ook al was het vandaag een prachtige lente-dag. Daar hebben we Grant Tree, de derde grootste van de wereld, omdat hij een diameter van 12 meter heeft.

Je kon door een dode boom lopenWat zijn we dan klein in zo'n Sequoia boom

Daar zijn we met een korte wandeling naartoe gelopen en zagen ook meerdere sequoia bomen. Erg mooi, ze zijn heel groot, dik, lang en soms hol van binnen en heel oud. En hun bast is, in tegenstelling tot andere bomen, erg zacht. Daarbij worden de sequoia's door de rangers regelmatig in brand gezet aan de onderkant, omdat ze door brand hun zaden los laten en er nieuwe sequoia-bomen gaan groeien. Dit gaat wel eens mis, want we hebben verscheidene, afgebrande bomen gezien, waarnaast dan wel weer nieuwe aan het groeien waren. Ook zagen we tweelingen, al oud, die tegelijk aan hun groei waren begonnen. Bij deze Grant Tree zagen we dus ook een heel duidelijk litteken van de brand. Zie de foto's.

De wortel van een Sequoia boomLinda en Edward in de wortels van een Sequoia boom

We zijn ook nog door een boom heen gelopen en later (bij Sequoia NP) er met de auto doorheen gereden zelfs. Zo zie je hoe enorm groot deze bomen zijn. Het is zelfs lastig om ze in hun geheel op de foto te zetten maar als je eronder staat en naar boven kijkt, voel je je erg nietig. Daarna zijn we verder gereden, via diverse uitkijk punten van Kings Canyon, naar Sequoia NP. Het was hier heerlijk rustig en we konden alles lekker bekijken. Er lag veel sneeuw langs de weg en ondanks dat het iets fris was, was het heerlijk toeven buiten. We hebben meerdere korte tracks gelopen en o.a. de oudste, dikste en grootste boom, de Sherman Tree, gezien. Deze dankt zijn beroemdheid vooral doordat hij de meeste massa aan hout heeft (dus niet hol van binnen!). Vervolgens zijn we verder het park ingereden omdat we hadden gehoord dat er beren te zien waren in het wild.

Ingrid in de sneeuwMarit vlakbij de hertjesWaarschuwing voor berenTwee beren in de verte tussen de boomstammen.

We hebben bovenop de berg een wandeling gemaakt (nadat we eerst een potje hebben gekaart) en zagen veel herten, maar geen beren. Ook andere wandelaars hadden geen beren kunnen ontdekken. Maar... Edward en Marit hebben er toch twee gezien. En ze staan op de foto! Dus onze dag was helemaal succesvol. Daarna nog 3 uur naar het hotel gereden en op de strijkplank (als tafel) het klaverjaspotje afgemaakt. Was een leuke dag!

Met de auto onder een Sequoia boomOndergaande zon tijdens de terugweg van Sequoia Park 2

1. Lydia R:
    19 april 2016
    Hallo Ingrid en Edward,

Op de eerste plaats heel goed om te lezen welke ervaringen jullie allemaal opdoen. Ik gun het jullie wel van harte. Bij mij loopt, eerlijk gezegd, het kwijl loopt langs mijn mondhoeken naar beneden. Zo mooi allemaal !!! Echt schitterend. En wat een discipline om elke dag weer een verslag te schrijven!
    Dit verslag vind ik extra mooi, want ik ben zelf zeer bevangen van die oude bomen, met een heel leven en verhaal. Wat zijn die bomen groot he !! Gewoon met een auto er onder door rijden. Te gek.
    Dank je dat ik mee mag liften op al jullie ervaringen. Ik kijk altijd veel reisprogramma's en had nooit een sterke behoefte om het allemaal persoonlijk te ervaren. Maar nu... denk ik er anders over. Als je het zo intens meemaakt ( langere tijd achter elkaar er op uit) als jullie, dat is echt een mooie ervaring.
    Nou wens jullie nog een mooie tijd toe.
    groeten Lydia R.
  2. Fred Willemsen:
    19 april 2016
    Hallo familie Hullen , leuk dat jullie het samen met z'n viertjes ook zo mooi hebben , geniet er nog maar even van , zo je het weet is het alweer voorbij
    Groeten uit Brussel , Patrice en ik zijn daar nu .
  3. Ingrid en Edward:
    21 april 2016
    Hai Fred, nog een dikke week en dan mag ik ook weer aan de slag. Ben benieuwd.