Schapen scheren en de boerderij

11 februari 2016 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

schapen scherende wol losgooien

Het is vandaag 11 februari: papa en mama zijn vandaag 56 jaar getrouwd. Even op de camping staan

Nogmaals gefeliciteerd, lieve ouders.

Vanmorgen eerst lekker uitgeslapen en bijgekomen van de drukke maar gezellige dag gisteren. We staan op de camping en hebben goed internet. Lekker in het zonnetje met Marit zitten bellen en daarna papa en mama gebeld. Bleek dat ze tegelijkertijd aan het facetimen waren met Linda, vanuit San Francisco. Grappig, want ik hoorde Linda over de lijn praten. Mijn ouder waren dus met de US en NZ tegelijk aan het bellen! Daarna zijn we met Wil en Hans op pad gegaan; Hans had geïnformeerd en wist een adres op zo’n 40 km afstand waar een groep schapenscheerders bezig was met het scheren van de schapen op een boerderij. Daar naar toe gereden en we hebben hun aan het werk gezien. Fantastisch leuk om te zien. Wat een snelheid zit daarin; die schaapscheerders krijgen circa 1 euro per schaap betaald. Ik sprak na afloop een van de schaapscheerders en hij had gisteren op een dag 246 schapen geschoren; dus dat telt aan. Maar wel heel hard werken en alleen maar in dit seizoen. Daarnaast waren vrouwen de wol aan het opruimen, loshalen en deels selecteren, want de slechtere delen werden apart gehouden. Vervolgen werd alle wol in grote zakken gedrukt door een machine, die vervolgens werden klaargezet voor de verkoop. Het was al met elkaar een interessante ochtend en we hebben veel gezien en geleerd. Daarna terug en na het ophalen van onze spullen naar de boerderij gereden. Daar heeft Edward gewerkt op de boerderij; o.a. gif gespoten op het land, met de eg gereden door het land enz. Wilfried en ik hebben even zitten internetten en vervolgens samen op de quad naar Hans en Edward op zoek. Eens even kijken hoe onze boeren het maken en wat ze aan het doen zijn. Leuke foto’s gemaakt en lekker door het land op de quad. De koeien waren af en toe bang voor ons. Soms een paar druppels regen, wat goed is voor het land. Daarna heb ik terug gereden met een Toyota Laurel automaat (en dan links rijden op zo’n zoevende machine). Boodschappen gedaan en lekker met Wil zitten kletsen. Nu komen Hans en Edward thuis van de boerderij. Edward heeft het hele perceel (nr. 38) met de eg omgewoeld. Nu lekker eten maken, biertje drieken, wijntje voor de ladies en alles ok. Morgen vroeg op want dan gaan wij een toer met een jetboat maken door Lake Houroko, zo’n 80 km van ons vandaan. Aangezien de wegen hier heel anders zijn, moeten we daarvoor zo’n 2 uur rekenen.

1. Corrie:
    13 februari 2016
    Op jullie wijze van reizen beleef je echt mee hoe het is om in NZ te leven. Meewerken op de boerderij en met familie naar de winkel. leuk om te lezen dat jullie intens genieten.
  2. Carin en Pieter:
    13 februari 2016
    Kia ora laiverds, ik lees en zie dat jullie ontzettend genieten. Ook van het boerenkeven. Leuk dat iedereen op de hoogte wordt gehouden. Wish we were there!
    Dikke kus Carin en Pieter
  3. Lex Bergers:
    13 februari 2016
    Gefeliciteerd met de ouwelui!! Een hele prestatie, op naar de 60, komt Henk -Jan op bezoek!!