Roze zaterdag in Sydney

5 maart 2016 - Sydney, Australië

Bondi BeachJa dan zit je per ongeluk voor dit bordVanmorgen stond de tweede lus van de Hop on Hop off bus op het programma. Wij zoeken in China Town, waar we dichtbij "wonen" naar de opstapplaats. Na wat speurwerk ook deze gevonden en toen de hele route met de gele lijn afgegaan. Deze lijn heet de Bondi-line. We zijn uitgestapt bij Bondi Beach en hebben daar een tijdje op het strand gelegen en rond gekeken. Het is eigenlijk maar een klein strand en niet spectaculair. We hoorden van iemand van een information-desk van het OV hier dat er veel mooiere stranden zijn, zoals bij Manly waar we morgen heen willen. De sfeer bij Bondi is wel erg leuk; echt wat je ervan verwacht, veel mensen met surfplanken, de meesten die het aan het leren zijn, veel jonge lui (vaak backpackers) en gezellige terrasjes met boulevard. Daarna weer de bus in tot het Centraal Station en daar na wat informatie te hebben ingewonnen over het OV met de metro naar Circulair Quai waarvandaan we naar de wijk The Rocks zijn gaan lopen.

Leuk marktje in de RocksTwee papegaaien die suiker van het terras hadden gepikt en samen eerlijk deelden!

Sfeerbeelden The Rocks 1Sfeerbeelden The Rocks 2

Vanaf de haven daar vertrekken heel veel cruiseboten, veerboten en enorme cruiseships de zee op of naar andere delen van Sydney want het ligt natuurlijk aan het water, dus allerlei boten en/of watertaxi's varen daar af en aan. Lekker over een marktje geslenterd en Duits bier gedronken, waar daar kon Edward natuurlijk niet aan voorbij lopen. Vervolgens lekker een uurtje in een luie strandstoel uitgerust, terwijl Edward nog wat in de wijk aan het rond struinen was. Die strandstoelen staan gewoon in een parkje en kan je pakken als ze vrij zijn. Heerlijk even bijkomen, want van lopen en slenteren word je best moe. Daarna, zo rond een uur of half zes zijn we alvast richting de Gay Parade gegaan. Eerst met de metro en vervolgens met een enorme stoet mensen meegelopen. Gewoon met de beweging mee en dan kwam je er vanzelf. Onderweg, naar de parade toe, was eigenlijk het leukst. De meest bijzondere verschijningen liepen er en lieten zich met liefde fotograferen. De foto's spreken wel voor zich denk ik. Daarna via allerlei kleine straatjes de weg naar de Parade gevonden. We waren behoorlijk op tijd maar de rijen stonden echt al vier a vijf mensen dik, dus vooraan een plaatsje bemachtigen was niet te doen. Daarbij hadden de meeste mensen ook nog van die plastic krukjes of melkkratjes mee en daardoor was er helemaal niets te zien. We hoopten maar dat er vooral mooie grote versierde wagens in de optocht mee zouden doen, die door hun hoogte wel te zien waren. Maar de sfeer eromheen en de enorme drukte, het gejoel van het publiek en de bijzondere types die er allemaal liepen, was enorm leuk om mee te maken. Na een paar uur wachten begon de parade, die in onze ogen eigenlijk wat tegenviel. Zeker gelet op de enorme menigte die erop af kwam (zo'n half miljoen mensen)! Maar ik denk dat wij in Nederland al behoorlijk verwend zijn; we zijn gewend aan mooie praalwagens met carnaval of bloemencorso's. Dit was meer een protestmars, met af en toe een redelijk versierde auto, maar merendeel auto's van  politie, gemeente, politiek, en daarnaast auto's met politieke teksten. Daarnaast zijn wij in Nederland denk ik ook meer gewend aan de verschillende flamboyante uitdossingen van mensen en diversiteiten qua seksualiteit. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is een homohuwelijk in Australië nog niet mogelijk Het was in ieder geval niet parade die wij hadden gehoopt of verwacht en daarbij duurde het heel lang. Edward heeft door zijn lengte en het hoog houden van de camera nog redelijk zicht gehad en foto's kunnen maken. Daarom konden we 's avonds pas echt zien wat er langs was gekomen...

op weg naar de paradeOp weg naar de parade 3 met de jongste deelneemster van 4 maandenDe paradeDe parade 3

1. Corrie:
    6 maart 2016
    Bijzonder om zo'n gay parade mee te kunnen maken. Je schreef dat er veel politieke leusen waren en dat het meer een protestmars was. Hoe is de sfeer t.a.v homo's en lesbiennes in Australië?
    Mooi hoor dat jullie zo ook proeven van de cultuur.