Paddy's market en met ferry naar Manly

9 maart 2016 - Sydney, Australië

We zijn vanmorgen eerst begonnen met een bezoek aan Paddy's Market. Deze markthal staat direct tegenover onze tramhalte en is vanaf woensdags open. Vandaar maar gelijk eens binnen kijken. We dachten een kleine Chinese markt te vinden, maar het bleek een enorme hal vol kraampjes met kleding, schoenen, sieraden en souvenirs. Verderop allemaal groenten en fruit en in de hoek allerlei verse vis.

Paddy's MarketIngrid wordt gemasseerd in Paddy's Market

We hebben daar rustig een en ander bekeken en Ingrid heeft nog een nek, armen, hoofd en schoudermassage gehad. Daarna nog even wat gedronken op de hoek bij China Town. Wat trouwens opvalt is dat met name Aziatische  vrouwen met paraplu's lopen. Niet zoals bij ons tegen de regen, maar om zich te beschermen tegen de zon. Zij willen, in tegenstelling tot ons en Australiërs, dus juist niet bruin worden!

Chinese vrouw met paraplu. Zo zie je er wel meer

Wat broodjes gehaald bij de plaatselijke Chinese bakker en toen met de tram en trein naar Circulair Quay, waar we een half uur later op de ferry konden. Het is hier met het OV goed geregeld; als je veel reizen maakt met de Opal Card, met bijvoorbeeld de tram, trein, metro, bus (niet zoveel hier) en ferry, dan check je steeds in en uit zoals bij ons, maar er wordt per dag maximaal 15 dollar van je kaart afgeschreven! Ook al ga je, zoals wij gisteren, helemaal naar de Blue Mountains, 2 uur verder, of zoals vandaag, met de ferry.

Met de Ferry naar ManlyOpera House bij dag

We kwamen zo rond 3 uur aan bij Manly en Ingrid was erg blij met het feit dat ze daar op het station een vers geperst groentesapjes kon bestellen. Even informatie opgevraagd bij de VVV en toen door een winkelstraat naar de andere kant gelopen van het plaatsje waar het strand lag. Daar hebben we zo'n 1,5 km langs gelopen naar een kleiner strandje, genaamd Shelly Beach. Onderweg waren allerlei beeldjes van dieren op rotsen geplaatst. Ingrid wees Edward twee beeldjes aan, waarvan er één een echt dier was, namelijk een enorm grote Eastern Water Dragon (zie foto).

Een enorme Eastern Sea DragonShelly Beach

Daarna doorgelopen naar Shelly Beach, een heerlijke plek, waar we leggen op het strand hebben gelegen tot een uur of 6. Vervolgens besloten we nog een stuk van de wandelroute te doen, die de mevrouw van de VVV, had voorgesteld. Het bleek een enorm leuke route te zijn, langs de rotsen, waarbij we steeds mooi uitzicht op de zee hadden. Het pad ging over rotsen, waaruit soms een soort van trappen gehakt waren. Al lopende hoorden we steeds geluiden van vogels, meestal papagaai-achtigen. Edward heeft hiervan nog leuke foto's weten te maken.

Leuke paadjes, mooi gebiedAllemaal papagaai-achtigen in de bomen

Op een gegeven moment stonden we voor een hekje; waar allerlei informatie op stond, maar het bleek dat je daar als wandelaar gewoon doorheen mocht, alleen honden waren absoluut verboden. Toen kwamen we in een groener deel van de wandeling, met een meertje tussendoor en ook af en toe wat restanten van bunkers. Wij hadden het goed naar onze zin en bedachten de wandeling dan maar helemaal te lopen. Halverwege hebben we lopen zoeken naar het vervolg van de wandeling, die ze hier de "Scienic Route" noemen. We kwamen een stel tegen uit Polen (bleek later), die ook op zoek waren naar de vervolg route. Uiteindelijk na enig speurwerk vonden we de route weer, die aan de andere kant van de zee verder liep. We liepen gezellig te praten met het Poolse stel, Olla en Chris, en kwamen via allerlei weggetjes op een klein, verlaten strandje uit. Het werd echter al schemerig en we waren er nog lang niet. Wel hele mooie uitzichten van Sydney in de verte, met de ondergaande zon boven de zee gezien. Maar veel tijd om ervan te genieten hadden we niet, want het werd al behoorlijk donker. En we moesten nog een stuk door het bos. Gelukkig wist Chris een aantal grote spinnen aan de kant te krijgen, anders hadden we daar wellicht doorheen gelopen... En tussendoor zagen we meerdere papagaaien en andere vogels (of hoorden ze) en ook hagedissen enzo.

Sydney in de verte, het werd wel steeds donkerder...Een hagedis onderweg

Ik denk dat we zo'n 8 km hebben gelopen langs beide kanten van Manly langs de zee. We kwamen rond 5 voor 8 bij de ferry aan en die bleek om 8 uur te vertrekken, dus dat zat mee. De tocht terug was ook weer fantastisch, want toen zagen we de kustlijn van Sydney steeds dichterbij komen met alle lampjes aan, dus "by night". We hebben nog een leuke foto gemaakt van ons vieren en afscheid genomen van onze Poolse vrienden.

Opera House bij nachtThe Opera House and Harbour Bridge by nightMet Chris en Olla op de ferry

Daarna wat gedronken op een terrasje, want we hadden enorme dorst van het wandelen. Het was inmiddels kwart over negen en we wilden wat gaan eten in de wijk "The Rocks". We dachten, net zoals in grote steden als bij ons, dat het nachtleven in Sydney wel bruisend zou zijn. Bleek dat we nog net om half 10 wat konden eten bij een Italiaans restaurant, waarvan de eigenaar overigens nog nooit in Italië is geweest (hahaha), maar dat ze geen vergunning hebben om na 9 uur nog te serveren (we hadden dus nog mazzel), maar dat betekent dus ook dat er weinig bruisends te beleven valt als het gaat om uit eten gaan. Je moet dus echt voor 9 uur zijn. In ieder geval hadden we nog te eten en was het lekker. We hebben ook nog gezien dat er een enorm grote cruiseboot vertrok. Vond Edward mooi om te zien. Daarna met de trein en lightrail (tram) weer terug naar huis. Was weer een ontzettend leuke, onvergetelijke dag vandaag.