Onderweg van Christchurch door prachtige landschappen

7 februari 2016 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Zondag vertrokken vanuit ons leuke plekje aan het meer. Onderweg hele mooie landschappen gezien. Het is hier zoals ze zeggen vier seizoenen in één dag. De ene keer sta je in de kou met je jas aan te bibberen en de andere keer in de bloedhitte. We hebben onderweg een zalm kwekerij gezien en zijn langs de Church of the Holy Sheppard geweest. We wilden in Queenstown overnachten, aar alle campings waren vol. In Arrrowtown overnacht. Nog steeds prachtig weer.

Gesettelt langs het meer

Vrij kamperen met uitzicht op Mount Cook

zonsondergang 1

sneeuw op mount cook

Zaterdag 6 februari

Vanmorgen uit Christchurch vertrokken over de Scenic Route, een mooie route door het middengedeelte van Nieuw Zeeland. We hebben prachtige landschappen gezien, heel afwisselend evenals het weer. We hebben een soort van toeristische gps aan boord die elke keer verteld wat er in de buurt te zien is e.d. Erg grappig. Wat ook heel wisselend is, is het weer. De ene keer heb je het koud en wil je een warm vest aan, de andere keer is er een hard wind en vervolgens kwamen we bij een prachtig mooi meer aan (Lake Tepako) waar het bloedheet was. Daar hebben we het meer bewonderd, erg heel blauw, je gelooft je eigen ogen niet en als we de foto’s binnenkort plaatsen zou je kunnen denken dat we deze gefotoshopt hebben, maar niet dus. Daar ook een leuk kerkje bezocht met ramen die op het meer uitkeken en vervolgens weer wat kilometers gemaakt richting Wilfried en Hans want dat is best nog een eind. Vervolgens kwamen we bij een volgend prachtig meer en daar vonden we een super leuk plekje direct aan het meer. Daar staan we nu en terwijl ik dit schrijf gaat de zon onder. Het is echt geweldig; aan de ene kant van het meer bergen en de ondergaande zon en aan de andere kant nog zon op de bergen waarop de sneeuw ligt. Makkelijk dat we een zelfvoorzienende camper hebben, want we zijn van alle gemakken voorzien. Ik heb zelfs net gedoucht (weliswaar koud) en we hebben lekker biefstukjes gebakken en sla e.d. gegeten. Super met zo’n uitzicht. Ik schrijf nu vast dit blog, maar we hebben geen internet, dus dat worden wat dagen tegelijk plaatsen binnenkort. Het is nu bijna donker, dus tijd om te stappen met dit blog en nog even lekker te genieten en dan slapen!

Eerste picknick met het busje

Landschap onderweg

Vanmorgen, vrijdagochtend,  werden we om 1015 uur opgehaald door de taxi die ons naar de camper-verhuurder bracht. Daar was het een drukte van belang. We hebben zo’n 1,5 uur zitten wachten totdat we uiteindelijk geholpen werden. Toen moesten alle paperassen worden doorgenomen en moesten we weer wachten op uitleg van de camper. Daarna met een spiegel de boven- en onderkant inspecteren en vervolgens bleek de GPS niet te werken. Dus daar weer op wachten. Het werd uiteindelijk steeds later en later en vervolgens was de afspraak dat wij zelf een GSP in de buurt zouden kopen waarvoor we het geld zouden terugkrijgen van de verhuurder bij terugkomst. We gingen aan het rijden; Edward moest erg wennen aan de automaat en het is een flinke camper dus we hebben het eerst maar rustig aangedaan. We waren erg aan het zoeken naar het winkelcentrum en reden steeds verkeerd. Uiteindelijk gevonden en ook maar gelijk boodschappen gedaan. Toen was het al met al zo rond 16.30 uur en gingen we eens kijken naar welke camping we zouden gaan. Uiteindelijk besloten we niet heel ver te gaan rijden: we moesten de camper nog leren kennen, onze tassen uitpakken en boodschappen nog opruimen. Met als gevolg dat we nu in Christchurch op een camping staan, zo’n 3 km van de verhuurder vandaan. We hebben net gegeten in een chauffeursrestaurant en hebben ons geïnstalleerd. De kleren zitten in vakjes, de boodschappen hebben een plekje, wij ons buikje rond en het bed opgemaakt en morgen gaan we dan echt rijden….

Gisterenavond, donderdagavond, zijn we met de bus naar het centrum van Christchurch gegaan en hebben vandaaruit lopend Christchurch verkend. Wat heftig zeg. Zowat het hele centrum is door de aardbeving van 2011 in puin achtergelaten. De gebouwen die er staan, staan allemaal met hekken eromheen omdat ze onbewoonbaar zijn geworden. De cathedraal was helemaal vernield en stond er gestut bij, om te voorkomen dat hij helemaal zou instorten. Later hoorden we dat de gebouwen zichtbaar waren aan de buitenkant, maar de taxi chauffeur vertelde dat met name onder de grond, bijv. onder de wegen of de waterleiding enorme schade had opgelopen en dat het nog jaren duurde voordat dit allemaal zou worden hersteld.