Kaikoura: walvissen en dolfijnen

1 maart 2016 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

De giant albatrosOp walvissen 'jacht'Eerst voorlichtingVandaag hadden we een boeking voor een boottocht om walvissen te spotten om 12.15 uur. We zijn rustig opgestaan en ontbeten en daarna rond 11.00 uur naar het bureau om onze via internet geboekte reservering om te zetten in een voucher. Het weer was vandaag rustiger dan gisteren en er werd ons aangegeven dat de boottocht naar open zee door zou gaan. Dus dat was mooi. Daarna nog even in het dorp gekeken en rond 12.30 uur waren we weer terug. Gekeken naar een film over walvissen en een instructie gekregen wat te doen in geval van nood. En toen met een bus naar de boot. We zaten al snel op open zee en zagen al vrij direct een albatros langs vliegen. Wat een enorme spanwijdte heeft die zeg. Daarna kwamen er spontaan een paar dolfijnen langs zwemmen. Ook heel leuk. Vervolgens na een uur varen zette de schipper de boot uit omdat daar een tijdje terug een walvis was gesignaleerd. Maar er was niets. Op een bepaald moment klopte een van de bemanningsleden op de ramen en dat was het teken dat ergens een walvis was gespot. Iedereen weer snel naar binnen op de plaats zitten en vervolgens in hoog tempo op zoek naar de walvis. Vervolgens lag de boot weer stil. Iedereen naar buiten en ja hoor, daar lag een sperm whale, een mannetjes walvis aan de oppervlakte en steeds spoot hij was lucht/water ophoog. Het was een bijzonder gezicht; een heel grote vis die je steeds maar voor een stukje zag en die lucht/water omhoog spoot. Heel bijzonder. We hebben geprobeerd mooie filmpjes en foto;s te maken. We hebben een filmpje dat de walvis uiteindeijk, na een minuut of 10 naar beneden gaat en dan zie je zijn staartvin. Die film oploaden lukte hier op de camping niet, maar zullen we morgen uploaden als we in het hotel zitten. Het was werkelijk geweldig. We hebben genoten. Daarna op de terugweg, stopte de boot weer. Wij weer allemaal naar het dek en daar waren enorm veel dolfijnen aan het zwemmen. Het leek soms wel of ze een showtje gaven; met zijn drieen tegelijk naar boven komen, op de rug neerkomen, echt speels heel leuk. We genoten ervan. Al met al was het een gewelidge ervaring daar op de volle zee. Bij terugkomst was het zo'n 4 uur en zijn we 2,5 uur gereden naar Christchurch. Hier staan we nu op een camping. We hebben net gegeten. Morgen gaan we de camper opruimen en schoonmaken en inleveren. En dan nog een nacht in een hotel in Christchurch en dan zit ons Nieuw-Zeeland avontuur er al weer op, helaas. Maar we hebben nog genoeg voor de boeg gelukkig. Hierbij wat foto's alvast van de walvis, dolfijnen en albatros en de filmpjes komen dus nog.

De spuitende walvisDe sperm whaleDe dolfijnen maakten er een show van

1. Nienke:
    1 maart 2016
    Prachtig weer! Wat een bijzondere dingen maken jullie mee
  2. Ingrid en Edward:
    1 maart 2016
    Ja was heel bijzonder, echt mooi om dat mee te maken.
  3. Dorothe Van Der Linde:
    1 maart 2016
    Mooi mooi mooi wat een ervaring zeg om dat mee te kunnen maken.veel plezier nog
  4. Linda Hendriksen:
    3 maart 2016
    Beste Ingrid (en Edward), even van jullie avonturen gelezen! prachtig, wat maken jullie een boel mee. Heel veel plezier op alle plekken die jullie de komende tijd bezoeken en dat jullie reis onvergetelijk mag zijn!!
  5. Henderikus Cazemier:
    3 maart 2016
    Gaaf!! En inderdaad Edward, een walvis is net een hele grote vis (understatement!).
    Zakelijke update; Roy van Hoeijen is per 1/3 Manager DL Belgie Life.