Botanische tuin en zaterdag markt

19 maart 2016 - Rarotonga, Cookeilanden

Botanische tuin 1Botanische tuin 2

Gisteren, vrijdag, hebben we eigenlijk niet zoveel gedaan. Het weer was goed; soms zonnig en droog, soms even een kleine regenbui en meestal wat bewolking. Als je een tijdje binnen in de hotelkamer bent geweest, met de airco aan op zo'n 22 graden en je loopt naar buiten, word je steeds wat verrast door de temperatuur. Want het is buiten echt heerlijk; zo'n 30 graden en omdat het niet heel zonnig is, verwacht je dat helemaal niet. Maar wel fijn want Ingrid was in het begin van de week een beetje verbrand geraakt en nu, doordat er meer wolken zijn, is het minder heet en minder branderig. Maar, als de zon schijnt, gaan we wel vaak snel het water is om te snorkelen want dan is het echt prachtig onder water en zie je het gefilterde zonlicht op het koraal schijnen en je ziet de kleuren van de vissen heel mooi. Tussendoor heeft Ingrid wat brood en salade gehaald op de scooter voor de lunch van vrijdag en morgen, zaterdag. We hebben nl. een kleine kitchenette in de hotelkamer en kunnen ons dus prima redden, met koffie/thee maken of iets van eten. En we hebben een koelkast dus ons water, wijn en bier blijft lekker koud. In de namiddag zijn we op de scooter gestapt om een stukje te gaan rijden, maar het begon te regenen, waarna we even hebben geschuild. En toen zijn we een botanische tuin hier gaan bekijken. Was heel mooi. 's Avonds in het restaurant gegeten.

Stalletje met kokosnoten op de marktNaar de zaterdag markt in Avarua

Vandaag, zaterdag, is de laatste dag hier op het eiland. Vanmorgen hebben we gebeld met de scooterverhuur of we hem wat later mochten inleveren. Dat was OK en dus konden we nog naar de zaterdagmarkt. Dat was wel leuk. We hebben ook onderweg nog wat foto's gemaakt van het eiland, zodat jullie een beetje idee krijgen van het gewone leven hier. En lopen overal honden los op het eiland, dus ook op de markt. En veel kippen en hanen en heel schattig, ook een aantal kippen met kleintjes. Die zie je bij ons helaas niet meer rondscharrelen en achter hun moeder aan lopen. Er was op de markt ook een optreden van Maori meisjes en er werden wat eilandtours gepromoot. Wat je hier ook veel ziet zijn overal kleine stalletjes langs de weg, waar ze bijvoorbeeld kokosnoten verkopen. En er wordt rustig gereden, veel door scooters, maar ook de auto's rijden rustig. Zo'n sfeertje hangt hier wel, van rustig aan, dan komt het ook wel goed. En ze hebben het hier over "Island time", dat betekent dat als je hier iets afspreekt op een bepaalde tijd, dat je dan per definitie niet te vroeg of op tijd aankomt, maar meestal een tijd later. Ze hebben hier overal ook veel kleine begraafplaatsen, waar de graven meestal bovenop het land staan (of ze hier in de grond worden begraven weten we niet, maar de graven liggen op het land). Er zijn er zoveel, omdat je als inwoner van Rarotonga bij je eigen tribe (stam) begraven wordt. En dus ook op het eigen land van de stam. Overigens worden hier ook veel mensen in de eigen tuinen begraven. We zitten nu lekker voor onze hotelkamer. Het is weer wat bewolkt, regent soms een beetje, maar verder lekker weer. We hebben onze koffers al wat ingepakt, maar zitten lekker te lezen en te chillen, zeg maar. Misschien nog even snorkelen, want het water is nu hoog, het is vloed. En straks hier lekker avondeten en dan rond 21.30 uur naar het vliegveld. We vliegen pas om 23.50 uur en komen morgen rond 12.45 uur Amerikaanse tijd in Los Angeles aan. We hebben hier een heerlijke, rustige week gehad en zijn benieuwd naar Amerika.

Honden lopen overal los op het eilandKippen lopen ook overal los op het eilandOptreden van Maori kinderen op marktBegraafplaats land de kant van de weg 1Begraafplaats land de kant van de weg 2

1. Corrie:
    20 maart 2016
    Mooi om jullie verhalen te lezen over de Maori's. Ik kan me voorstellen dat het een hele ervaring is om daar te logeren. Toen ik hier aan tafel vertelde over jullie viering van St.Pratricksday kenden tot mijn verbazing onze kinderen dat feest. Ze wisten dat het feest oorspronkelijk uit Ierland komt, alles groen werd gekleurd en dat ook zij een groene tong hadden gekregen. Grappig. Over de hele wereld is dat feest dus bekend.