Alcatraz

15 april 2016 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vanmorgen hebben we het heerlijk rustig aan gedaan. Wat laat opgestaan, lekker zitten lezen buiten in het zonnetje. Kortom, relaxed. We zouden om 13.30 uur met de Alcatraz cruise naar the Rock, het Alcatraz eiland gaan. Deze tour hadden we al 4 maanden van tevoren geboekt. We hadden op het internet op GoogleMaps gezien dat bus lijn 4 rechtstreeks naar Pier 33 zou gaan en er maar een kwartier over zou doen. We vertrokken dus relaxed om 12.30 uur, er vanuit gaand dat we nog tijd genoeg hadden. Toen bleek echter dat buslijn 4 was opgeheven en moesten we naar een andere straat, Chestnut Street (zo'n 10 minuten lopen) op lijn 30 stappen, 17 haltes rijden in de drukte en vervolgens nog ruim 15 minuten lopen naar pier 33. Alles is hier met grote afstanden en even naar de pier is dus ruim 15 minuten lopen. Dat moesten we dus sneller zien te regelen want de boot zou om 13.30 uur vertrekken. Uiteindelijk hebben we enorm lopen haasten, hard moeten lopen wat niet echt relaxed was, maar we hebben het wel gehaald, gelukkig!. Om 10 voor half 2 kwamen we, min of meer, bezweet aan en Linda was inmiddels ook gearriveerd (die had ook staan wachten op de metro). We gingen met de boot naar het eiland en daar ter plaatse hebben we met een audiotour, in het Nederlands zowaar, het hele cellencomplex bekeken met de spannende verhalen erbij over de diverse gevangenen zoals bijvoorbeeld de beroemde Al Capone.

Het eiland AlcatrazSan Francisco vanaf de boot

Alcatraz was in gebruik genomen als enorm zwaar beveiligde gevangenis vooral vanwege de afgelegen ligging en de sterke stromingen in de baai, die het zo goed als onmogelijk zouden maken om te ontsnappen. In deze gevangenis werden vooral de zware jongens opgeborgen.

De grootste criminelen, zoals Al Capone en BirdmanWat zouden ze gedaan hebben ?Famous Inmates (gevangenen)

De verhalen op de audiotour waren erg interessant, zeker als je op dat moment langs de diverse cellen loopt of erin staat, waar e.e.a. heeft plaatsgevonden. Zo waren er verhalen over ontsnappingen, die eigenlijk allemaal mislukten en sommigen hadden veel doden tot gevolg, ook onder de bewakers, zoals de gewelddadigste in 1946, die een paar dagen duurde en de slag om Alcatraz wordt genoemd.  Maar ook het verhaal over de geruchtmakende ontsnapping van Frank Morris en de broers Anglin, die hoogstwaarschijnlijk echt zijn ontsnapt maar niemand weet zeker of ze het hebben gered. Ze zijn ontsnapt uit het gebouw via het groter maken van de afvoer in hun cel met lepels om vervolgens via het buizencomplex via het dak naar de zee te ontsnappen. Daarna schijnen ze met aan elkaar geplakte regenjassen een opblaasbaar vlot te hebben gebouwd om zo de zee over te steken. Men gaat ervan uit dat ze zijn verdronken maar het kan ook maar zo zijn dat ze het wel hebben gered.

Cellencomplez op Alcatraz 2Poseren op Alcatraz 2De dames in de boekwinkel, met achter hen een ex-gevangene, William Baker, die zijn boek signeerde

Daarna hebben we nog een documentaire gezien over de historie van het eiland en toen zijn we weer met de boot terug gegaan. Daarna is Linda naar haar eigen kamer gegaan, even lekker bijkomen. En wij hebben over de diverse pieren gelopen bij Fishermans Wharf met zijn 3en.

Een zeeleeuw die even poseertStraatmuzikant op Fisherman's Warf

We hebben lekker gekeken bij allemaal straatmuzikanten, lekker wat gedronken in de avondzon en vervolgens met de bus terug richting ons hotel. Vervolgens bij Chestnut Street een simpele, doch heerlijke, teriyaki schotel gegeten en nu chillen in onze motelkamer. Morgen vertrekken we met zijn 4en naar Yosemite Parc. Leuk vooruitzicht.

1. Ellie en Rob de Jong:
    16 april 2016
    Hoi Familie Hullen,
    Gefeliciteerd Linda!
    Alcatraz, ja dat is een begrip, leuk om te beleven wat het is om op zo'n bijzondere en beruchte plek te zijn.
    Lijkt ons ook wel een beklemmend idee om daar gevangen te zitten. Gelukkig konden jullie vrij in en uit lopen.
    Hartelijke groet.