Sepilok Orang Oetang Centre en boottocht door Bilit Nationaal Park

25 juli 2018 - Kinabatangan, Maleisië

Plaatje van het resort bij Sepilok

Vanmorgen werden we door onze gids en chauffeur (hoe decadent) opgehaald om vervolgens vijf minuten later weer te stoppen, we gingen namelijk eerst naar het Sepilok Orang Oetang opvangcentrum. We starten bij de nursery waar de opgevangen  jonge orang oetangs werden getraind in het klimmen en omgaan met hun soortgenoten. Vaak zijn dit orang oetangs die bij de mensen thuis zijn geweest als huisdier of op een andere manier in gevangenschap zijn geweest of zijn verstoten. Ze proberen daar de apen weer langzaam maar zeker zo te rehabiliteren dat ze op den duur weer voor zichzelf kunnen zorgen in de vrije natuur. Maar dat duurt vaak jaren. Het was erg vermakelijk om de dieren te zien spelen en ook wanneer een dier bijvoorbeeld niet wilde klimmen en de trainer dat wel probeerde. Vervolgens naar het gedeelte waar de dieren eten krijgen, rond 10.00 uur 's ochtends. Daar kwam wel een orang oetang vrouwtje met kleintje op af maar er zaten op een gegeven moment zoveel makaken, dat ze er niet bij durfden te komen.

Orang Oetang NurseryOrang Oetang Centrum SepilokNursery Orang Oetang centrum

Daarna hebben we nog een film over het centrum bekeken en toen in de auto om naar Bilit Nationaal Park te gaan. Dat was een rit van 2,5 uur en het laatste stuk werd de weg steeds slechter. Daarna met een boot 5 minuten varen en toen waren we er. We kregen gelijk een heerlijke lunch en konden daarna naar onze kamer. Nou ja, kamer, zo luxe hadden we het nog niet eerder gehad. We hebben een heel huis hier, zo groot ongeveer als onze huiskamer, met een kingsize bed, airco, enz. En heel leuk, door de ramen hoor en zie je het regenwoud.

Prachtige lodge

Om vier uur zijn we in een boot gegaan met anderen die hier verblijven en hebben we langs de kant van het regenwoud gevaren en veel dieren gezien; veel aapjes, ook hele families, speciale volgens, een slang en een kleine krokodil. Niet gaan zwemmen hier dus! Edward had het fototoestel in de aanslag en de foto's zijn erg mooi geworden vind ik.

overpeinzingen hoog in de boomLeguaan naast de rivierkingsfischer langs de rivierPrachtige zonsondergang vanaf de bootFamilie langstaart Makakkengroep aapjes in het wild

Rond 19.30 uur waren we er weer en na maar weer een keer douchen (want we zweet hier ook  als je niets doet), Daarna kregen we weer heerlijk avondeten; het is hier prima voor elkaar. We hadden inmiddels kennis gemaakt met twee andere Nederlanders, Wil en Peter, een gezellig stel, waarmee we aan tafel zitten bij het eten. Na de boottocht zijn we lekker gaan borrelen met hun en vervolgens eten, kletsen en nog meer bier en wijn. Was erg gezellig en zijn lekker doorgezakt. Daarna rond 23 uur naar bed, want morgen om 5.45 uur eruit voor een andere boottocht naar een meer.

1. Jan Kruithof:
    26 juli 2018
    Dit is wel een zeer indrukwekkende reis. Geniet ervan.
  2. Wil Zaat:
    26 juli 2018
    Wat mooi allemaal, een belevenis en goede hotels. De moeite waard, leuk om te volgen. Groetjes mama