Malaka's kampong, fort en strand

31 juli 2018 - Melaka, Maleisië

Vanmorgen hebben we in de binnentuin hier heerlijk ontbeten. Het hotel heeft een echt koloniale sfeer en dat merk je aan alles. Kijk bijvoorbeeld maar naar de foto van onze kamer.

Ontbijt in binnentuin bij Hotel PuriHet bed in koloniale stijl in hotel Puri

Het doet denken aan de tijden van vroeger, toen hier de Nederlanders en later de Britten waren. Je ziet in de omgeving buiten Melakka soms ook hele mooie villa's die nu vervallen zijn. Daar zullen vroeger de blanken met hun bedienden wel in hebben gewoond. Na het ontbijt hebben we een plan gemaakt. We wilden Kampung Morten bekijken, een nederzetting waar bijna uitsluitend Maleiers wonen. Een van de traditionele houten huizen, genaamd Villa Sentosa kon bezichtigd worden. We besloten met de Crab-taxi te gaan en liepen in now time rond in de kampong, zoals dat heet. Allemaal best mooie, houten huisjes. Helaas was de Vila Sentosa gesloten (we waren er net na 12 uur), maar dat mocht de pret niet drukken, want we stonden voor een opengewerkte voordeur, waardoor je heel makkelijk naar binnen kon kijken en een beeld kon krijgen van het huis en de manier van leven daar.

Kampong huisje in MelakkaVilla Sentosa in Melakka

Daarna zijn we via de rivier verder gelopen en door een Crab weer weggebracht naar Porta de Santiago, een stenen poort wat vroeger de ingang was van een belangrijk fort, de A Famosavesting,, die ooit het stadsdeel bepaalde. We hebben zelfs nog cultuur opgesnoven door naar het museum te gaan waar de onafhankelijkheid van Melakka werd bekrachtigd. Daarna iets minder cultureels, namelijk eten in het bijgelegen winkelcentrum en ieder een zonnebril gekocht van Koreaanse makelaardij. Toen weer met de Crab terug, wat een uitvinding is dat. Elke keer voor 5 RM inclusief fooi, dat is zo'n 1,00 euro wordt je ergens opgehaald en weer afgezet. Vervolgens besloten we wat in de omgeving te gaan bekijken. We zijn met de auto naar een strand in de buurt gereden, zo'n 15 km noordelijk, Pantai Puteri. Het is een hartstikke mooi strandje, maar eigenlijk was er niets zoals wij dat kennen. Geen terrasjes, alleen maar een strandje met parkeerplaatsen langs de kant van de weg. En een paar mensen, die er wat aan het verpozen waren. Er stonden voor de lokale toeristen nog een paardje en een verdwaalde kameel, die voor een karretje moesten lopen.

Bijna alleen op het strandKameel wacht op klanten op het strandLekker islamitisch zwemmen

We hebben daar even lekker van het strand, de zee en de omgeving genoten. Best leuk. Toen kwam er een man in een blauw gewaad naar ons toe voor een gesprekje. Het bleek te gaan om ene Christopher, die omdat hij moslim was nu Mohammed heette. Hij was in zijn blauwe kledij omdat hij naar de moskee onderweg was vanuit zijn werk om te gaan bidden. We hebben leuk met deze man zitten praten, die CEO bleek te zijn van een grote company die voor de regering werkte. Hij vertelde dat hij vroeger toen hij 21 was van India naar Brussel is gelopen in 2 maanden. Hij had in Nederland en in Duitsland gewerkt, in Singapore een groot bedrijf gehad en ook voor Petronas en Shell gewerkt. Hij kon erg leuk vertellen over waar hij allemaal was geweest in de wereld en hij had echt een hoge baan. Wat hij het leukste vond is contact met mensen overal in de wereld en daarom kwam hij ook naar ons toe. Was interessant om zijn levensverhaal te horen. Op de foto zien jullie Edward met Christoffer/Muhammed zitten, terwijl op de achtergrond de kameel met karretje langskwam.

Een leuk gesprek met Christopher alias Muhammed

Vervolgens zijn we weer huiswaarts gegaan, ofwel naar Hotel Puri. Daar even lekker gedoucht en om de hoek heerlijk Babi Pangang, Fried Nuddles en een visje gegeten bij een chinees restaurant. Ook ingrid vond het heerlijk.
Ingrid wilde graag nog naar een terrasje aan de rivier, waar we gisteren ook zijn geweest. Het regende een beetje in Melakka, maar dat leek meer op een heel zachte warme douche. De bediening herkende ons ("lang" geheugen) en we hebben samen met hen gezellig zitten kletsen en drinken. Ondertussen had Ingrid contact met het thuisfront. Dat is op z'n tijd ook wel even fijn om te horen hoe het thuis gaat. Het was al wel wat laat geworden, maar we wilden eigenlijk nog wel een massage meemaken. Dat hebben we dus gedaan, vlakbij het hotel. Ingrid weet nu weer waarom ze het niet echt leuk vindt. Ze heeft voor haat gevoel weer afgezien tijdens de massage. Van haar zou dat best zachter mogen..

Voetmassage

Goed, we zijn weer op de kamer en gaan zo slapen. Morgen weer lekker ontbijten. Fijn dat het steeds voor ons klaarstaat en dat je van alles mag kiezen. Morgen trekken we door naar Cameron Highlands voor het volgende avontuur.