Dagje strand en snorkelen

23 juli 2018 - Kota Kinabalu, Maleisië

Vanmorgen moesten we alweer op tijd klaarstaan, dit keer om 8 uur. Maar we hoefden maar kort te rijden, want we gingen een dagje naar eilandjes aan de kust van Kota Kinabalu. We gingen met een hele groep mensen mee die onder begeleiding van iemand van de duikschool gingen duiken of duikles kregen. Wij zouden gaan snorkelen en kregen ook een begeleider toegewezen, een jong ventje, Andy genaamd. Nadat iedereen klaar was om te gaan en wij de juiste maat zwemvliezen mee hadden gingen we op een motorboot lekker hard over de golven.

Op de boot naar de coral islands

We gingen naar de Coral Islands, gelegen in het Tunku Abdul Rahman National Park. Eerst werden we, met Andy, op een eilandje afgezet om daar te snorkelen. Het was daar alleen hartstikke druk en we mochten maar op een klein stukje in de zee snorkelen, want de rest was afgezet. Later hoorde ik van Eric, de gids van gisteren, dat ze dit doen om het koraal te beschermen en dat kan ik me wel voorstellen, want het stuk koraal dichtbij het land is helaas allemaal grijs en dood. Op dat eilandje was  niet zo veel te beleven, maar ik (Ingrid) heb er lekker liggen lezen en viel in slaap, na de vermoeiende dag van gisteren. Dus dat was wel lekker. Daarna werden we opgehaald met de boot om bij een ander eilandje te gaan lunchen en vervolgens hebben we daar weer gesnorkeld en lekker liggen lezen en viel ik weer in slaap. Had het even nodig denk ik. Edward zag in de tussentijd een paar aapjes lopen op het eiland (zie de foto).

Edward had 2 aapjes gespot

Daarna met de hele groep weer terug het water op, waarna de duikers zich weer in de pakken hesen. Ze gingen nog een duik maken. Wij zijn toen gaan snorkelen midden op het water, maar toen bleek dat we boven een heel mooi stuk koraal zaten. Echt prachtig, dus gelukkig is niet alles kapot. En een boel vissen, in allerlei kleuren en maten. We keken onze ogen uit, het was alsof je in een groot aquarium aan het zwemmen was. Dit was wel erg leuk, gelet op het feit dat er vanaf het strand de zee op niet veel te zien was.

Edward na het snorkelenIngrid na het snorkelenLekker gesnorkeld

Na een uurtje gingen we weer in de boot en vervolgens weer naar de kust, waar Eric ons alweer stond op te wachten. Wat een luxe. Daarna een lekkere douche, alvast wat inpakken en bellen met mama en Marit. Marit en John gaan straks ook met het vliegtuig deze kant op. Ze vertrekken vanavond Nederlandse tijd en zijn dan een paar dagen in Singapore. Wij zien ze in Kuala Lumpur aanstaande zaterdag. Gek idee hoor. Morgen gaan wij ook weer vliegen, meer landinwaarts, naar Sandakan. En de dag erna naar een serieus tropisch regenwoud. Onze gids, Eric, adviseerde ons om speciale lange sokken te kopen hier bij een outdoor shop, tegen bloedzuigers. We zijn daarom vanavond naar het plaatselijke winkelcentrum geweest en hebben helaas niet die lange sokken kunnen kopen. Dus maar zien of ze ze daar hebben. Wel hebben we extra anti-muggen spul gekocht, zelfs pleisters met een soort tijgerbalsem waar muggen niet van houden. Daarnaast spullen tegen de verkoudheid, want Edward is al 2 dagen snipverkouden. Daarna liepen we over een plein waar allemaal seafood restaurants zaten en aquaria vol met kreeften, krabben, garnalen, vissen enzovoorts. Aan de ene kant heel zielig, aan de andere kant lekker en super vers. We besloten daar, na lang wikken en wegen, te gaan eten en hebben een tafel vol eten besteld;een krab, drie tijgergarnalen, inktvis, lekkere groenten (een soort sla gebakken in knoflook) en mie met vis en allerlei lekkere toevoegingen.

Allerlei seafood eten, zoals krab, garnaal etc.We hebben ons laten verrassen met seafood

Een emmer erbij met warm water en een meisje wat op de hoek van de tafel stond en keek hoe wij aten en waarschijnlijk of we nog wat nodig hadden. Versere vis als dit kan je niet krijgen denk ik. En het was heerlijk. We zaten met zijn 2en aan een enorme ronde tafel met draaiplateau. Op het podium waren dansers en vuurspuwers bezig. Het was een hele happening. Edward had een bier (fles van 0,6 liter) en ik een vers opengehakte kokosnoot (zo'n groene, die we gisteren op de markt hadden zien liggen) vol met kokoswater.

Ingrid aan de kokos

Dus weer van alles meegemaakt, alleen geen anti-bloedzuigers-sokken, maar daar komen we ook wel uit. Tot morgen.

1. Jan Kruithof:
    24 juli 2018
    Ach hier in Nederland zijn het allemaal bloedzuigers en daar helpen ook geen sokken tegen.